Heropenen culturele- en sportinfrastructuur

De maatregelen en voorwaarden voor de opstart van cultuur en sport lezen jullie hieronder. Neem alles goed door en bezorg deze info aan alle bestuursleden van jouw vereniging/organisatie.

Deze maatregelen kunnen en zullen bijgestuurd worden op basis van ervaring of op basis van de richtlijnen van de verschillende overheden.

Gemeenschapscentrum "O.C. Mandelroos" en gemeenschapszaal "Tjuf"

Vanaf 8 juni 2020 kan de culturele infrastructuur heropend worden. Deze infrastructuur wordt door heel veel verschillende mensen gebruikt. Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zijn een aantal goede afspraken nodig.

!! Culturele activiteiten zijn vanaf 8 juni 2020 toegelaten onder volgende voorwaarden:

  • zonder publiek;
  • beperkt tot 20 personen (vanaf juli 50 personen);
  • er is een verantwoordelijke begeleider;
  • de veiligheidsafstand van 1,5m wordt gerespecteerd;
  • het dragen van een masker is aanbevolen.

!! Kan jullie activiteit buiten doorgaan, blijf dan buiten 😊 Het risico is kleiner in de buitenlucht.

!! Voorstellingen voor maximum 200 (zittende) personen, zullen toegelaten zijn vanaf 1 juli 2020, mits naleving van de protocollen.

!! Receptiezalen zullen open mogen op 1 juli 2020 met een maximum van 50 personen, onder dezelfde voorwaarden als de horeca. Dus, nog geen privéaangelegenheden en ook een feestjes van verenigingen.

!! Voor iedere zaal berekenen we een nieuwe maximumcapaciteit. Hoeveel mensen kunnen er nog zitten en staan rekening houdend met de basisregel van 1,5 m afstand.

Algemeen:

  • We starten op met gesloten deuren. Dit betekent dat je enkel binnen kan op afspraak. Verwittig dus vooraf dat jullie langskomen (056 67 11 40 of gemeenschapscentrum@oostrozebeke.be).
  • Bij aankomst belt de verantwoordelijke aan. Een toezichter zal de schuifdeuren openen.
    Wijs binnen jullie vereniging één iemand aan die via de witte knop aan de schuifdeur alle leden binnenlaat.
  • Enkel degene die behoren tot de groep van 20 aanwezigen mogen binnen. Ouders, partners, … mogen het gebouw NIET binnen.
  • Twee schuifdeuren aan de ingang, maar je kan niet meer kiezen langs welke je naar binnen gaat. Via signalisatie is duidelijk gemaakt dat er een ingang en een uitgang is.
    Het gebouw betreden kan enkel via de schuifdeuren vooraan, niets langs de raamdeur aan de achterkant.
  • Ook op de trap naar boven is er een wandelrichting bepaald. Langs de ene kant ga je naar boven, langs de andere kant naar beneden.
  • Via signalisatie wordt duidelijk gemaakt dat men bij het binnenkomen eerst de handen moet wassen. Pas daarna mag je verdergaan in het gebouw.
  • Via signalisatie wordt gevraagd om de handen te wassen voor én na het toiletbezoek.
  • Tijdens de activiteit zelf is het de verantwoordelijkheid van de organisator om zelf handgel te voorzien of de leden erop te wijzen dat ze dit zelf moeten meebrengen.
  • Een mondmasker is niet verplicht, maar aangeraden als jullie onvoldoende afstand kunnen houden bv. bij het toekomen en weggaan voor +12-jarigen.
  • De vestiaire is voorlopig gesloten.
  • Zoveel mogelijk deuren laten open staan zodat men geen klinken moet vastnemen.
  • Zoveel mogelijk het raam openzetten.

Tijdens de activiteit:

  • Zorg dat je weet wie er komt en registreer wie aanwezig is! (Dit is jullie verantwoordelijkheid ikv eventuele contact tracing. Zo’n lijst bewaar je 14 dagen. Verwittig je leden hiervan.)
  • We snakken allemaal naar contacten met mensen en een gezellige tijd om samen door te brengen. Het mag dus zeker ook leuk zijn!! Als organisator heb je meer dan anders een zekere verantwoordelijkheid. Wijs aanwezigen erop om de nodige maatregelen toe te passen. Je kan dit per activiteit concreet maken en de mensen vooraf op hoogte brengen van de afspraken die gelden. Je kan de afspraken uithangen op de activiteit of toelichten bij de start van de activiteit.
  • Denk vooraf goed na hoe je alles op een veilige manier kan organiseren, wat je kan aanpassen.

Toiletten:

  • De toiletten zijn toegankelijk. Toch willen we jullie vragen om de leden te verwittigen om thuis nog een laatste sanitaire stop te maken. Het sanitair blok is een ‘risicogebied’ waar je met meer mensen dan deze uit jouw eigen groep in aanraking kan komen.

Loket:

  • Het loket is open op afspraak.
  • We handelen zoveel mogelijk digitaal af. We zullen jullie dus steeds meer begeleiden naar reservatie via de webshop en andere webformulieren. We geven hierbij wel de nodige uitleg!

Reinigen van de zalen:

  • Het poetspersoneel staat dagelijks in voor het reinigen van de zalen. Zij kunnen dit echter niet doen na ieder gebruik. Daarom zal er in iedere zaal een doek en ontsmetting staan. Hiermee reinigen jullie alle gebruikte tafels en stoelen, de deurklinken bij het einde van jullie activiteit.
  • Hoe meer bezoekers, hoe meer kans op contact tussen de verschillende bubbels. Wij raden héél sterk aan dat een verantwoordelijke van de organisatie ook bij aankomst in de zaal alle nodige oppervlakten reinigt bv. tafels, stoelen, … die jullie zullen gebruiken.
  • Er is dus ontsmetting aanwezig in de lokalen voor materiaal. Er is geen ontsmetting aanwezig in de lokalen voor de handen.

Drank:

  • Voorlopig kan je nog geen drank afnemen!
  • Jullie mogen niet zelf drank meenemen. Het enige wat kan, is dat iemand een eigen drinkfles van thuis meebrengt.

 

Sportcentrum "De Mandelmeersen"

Vanaf 8 juni 2020 mogen we alle sportactiviteiten hervatten, binnen en buiten, training en wedstrijd. Dit betekent dat er terug mogelijkheden zijn voor verenigingen en individuele sporters om hun werking te hervatten mits het bewaken van de algemene basisregels.
De sportinfrastructuur wordt door heel veel verschillende mensen gebruikt. Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zijn een aantal goede afspraken nodig.

Sportieve activiteiten zonder effectieve fysieke contacten, met inbegrip van wedstrijden

  • zonder publiek;
  • beperkt tot 20 personen (50 personen vanaf 1 juli 2020);
  • er is een verantwoordelijke begeleider;
  • de veiligheidsafstand van 1,5m wordt gerespecteerd;
  • het dragen van een masker is aanbevolen.

!! De contactsporten moeten contactloos blijven trainen.

!! Douches en kleedkamers zijn nog verboden tot en met 30 juni 2020.

!! Omwille van gebruik van de sportzalen door kinderopvang “De Wiemkes” tot en met 30 juni 2020 is het sportcentrum slechts beperkt toegankelijk.

!! Omwille van gebruik van de sportzalen door Tsjaka voor jeugdkampen van 1 juli 2020 tot en met 31 augustus 2020 zullen maatregelen moeten genomen worden. Er wordt hierover gecommuniceerd naar de betrokken verenigingen.

!! Kan je buiten trainen of sporten, blijf dan buiten 😊. Het risico is kleiner in de buitenlucht.

!! Vanaf 1 juli 2020 zijn sportieve activiteiten, met inbegrip van wedstrijden, en voorstellingen met een zittend publiek, met maximaal 200 toeschouwers mogelijk mits naleving van het protocol vastgesteld door de minister van sport.

Algemeen:

  • We starten op met gesloten deuren. Dit betekent dat je enkel binnen kan op afspraak. Verwittig dus vooraf dat jullie langskomen (056 67 11 71 of sport@oostrozebeke.be).
  • Een toezichter zal de toegang naar de sportzaal openen.
    Wijs vervolgens binnen jullie vereniging één iemand aan die aan de deur staat om alle leden binnen te laten.
  • Enkel degene die behoren tot de groep van 20 aanwezigen mogen binnen. Ouders, partners, … mogen het gebouw NIET binnen.
  • Via signalisatie wordt duidelijk gemaakt waar de in- of uitgang is, welke wandelrichtingen je moet volgen.
  • Via signalisatie wordt duidelijk gemaakt dat men bij het binnenkomen eerst de handen moet wassen. Pas daarna mag je verdergaan in het gebouw.
  • Tijdens de activiteit zelf is het de verantwoordelijkheid van de organisator om zelf handgel te voorzien of de leden erop te wijzen dat ze dit zelf moeten meebrengen.
  • Een mondmasker is niet verplicht, maar aangeraden als jullie onvoldoende afstand kunnen houden bv. bij het toekomen en weggaan voor +12-jarigen.
  • De douches en kleedkamers zijn voorlopig gesloten.
  • Zet zoveel mogelijk de poorten en deuren in de zalen open.

Tijdens de activiteit:

  • Zorg dat je weet wie er komt en registreer wie aanwezig is! (Dit is jullie verantwoordelijkheid ikv eventuele contact tracing. Zo’n lijst bewaar je 14 dagen. Verwittig je leden hiervan.)
  • We snakken allemaal naar contacten met mensen en een gezellige tijd om samen door te brengen. Het mag dus zeker ook leuk zijn!! Als organisator heb je meer dan anders een zekere verantwoordelijkheid. Wijs aanwezigen erop om de nodige maatregelen toe te passen. Je kan dit per activiteit concreet maken en de mensen vooraf op hoogte brengen van de afspraken die gelden. Je kan de afspraken uithangen op de activiteit of toelichten bij de start van de activiteit.
  • Denk vooraf goed na hoe je alles op een veilige manier kan organiseren, wat je kan aanpassen.

Toiletten:

  • De toiletten zijn toegankelijk. Toch willen we jullie vragen om de leden te verwittigen om thuis nog een laatste sanitaire stop te maken. Het sanitair blok is een ‘risicogebied’ waar je met meer mensen dan deze uit jouw eigen groep in aanraking kan komen.

Loket gemeenschapscentrum:

  • Het loket is open op afspraak. Er is dus personeel aanwezig tijdens een sportactiviteit.

Reinigen van sportmateriaal:

  • Het poetspersoneel staat in voor het reinigen van de zalen en de toiletten. Zij kunnen dit echter niet doen na ieder gebruik. Daarom zal er in iedere zaal een doek en ontsmetting staan. Hiermee reinigen jullie de deurklinken en eventueel gebruikt sportmateriaal dat gedeeld gebruikt wordt bv. knoppen om basketdoelen neer te laten, alles wat in de open bergingen staat.
  • Jullie staan zelf in voor het ontsmetten van jullie eigen sportmateriaal.
  • Er is dus ontsmetting aanwezig in de lokalen voor materiaal. Er is geen ontsmetting aanwezig in de lokalen voor de handen.