Vacature bibliotheekmedewerker

Als gezicht van de bib sta je in voor een toegankelijke, vooruitstrevende dienstverlening voor alle doelgroepen en voor een klantvriendelijk onthaal van de bezoekers. Je informeert en begeleidt bezoekers bij hun vragen en je werkt mee aan diverse activiteiten om van de bibliotheek een bruisende ontmoetingsplaats voor jong en oud te maken. Daarnaast neem je in overleg met het team ook een aantal ondersteunende backofficetaken op.

Takenpakket

1. Frontoffice werking:

Publiekswerking is de kern van deze job:

  • Baliedienst tijdens de openingsuren van de bibliotheek, ook ’s avonds, op zaterdagvoormiddag en op woensdagnamiddag, gebeurt via een beurtrolsysteem.
  • Verzorgen van een efficiënte, toegankelijke dienstverlening en zorgen voor een warm onthaal van de bezoekers in de bibliotheek. Je beantwoordt de vragen van bezoekers, geeft informatie en spreekt zelf mensen aan die zoekende zijn zodat je hen kan verder helpen.
  • Je gaat om met verschillende doelgroepen en beschikt over goede sociale vaardigheden die je kan inzetten in een diverse en interculturele omgeving.
  • Je bent zowel mondeling als schriftelijk communicatief, je beschikt over de nodige dosis assertiviteit en kan omgaan met conflictsituaties.

2. Backoffice werking:

  • Je neemt naast je publieksgerichte taken ook een actieve administratieve rol op binnen het team, bijvoorbeeld: aankoop en verdere professionalisering van (deel van) de collectie, materialen uitleenklaar maken, klantenadministratie, …
  • Je beschikt over een basiskennis van bibliotheektechnische zaken (catalografie, literatuur, sterke zoekvaardigheden) en bent als nodig bereid de noodzakelijke specifieke bibliotheekopleidingen te volgen.
  • Je neemt actief deel aan teamvergaderingen en externe vergaderingen, volgt als informatieprofessional de verschillende informatiekanalen op de voet op en volgt bijscholing om je kennis up to date te houden.

3. Taal- en digitale geletterdheid:

Je werkt mee aan de praktische realisatie van onze basisopdrachten rond geletterdheid in brede zin. Naast het aanbieden van collectie en de concrete hulp aan onze balie, organiseert de bibliotheek namelijk tal van activiteiten en diensten om het taal- en leesniveau te verhogen en mensen digitaal sterker te maken.

  • Organisatie en begeleiding van diverse activiteiten (klasbezoeken, Jeugdboekenmaand, lezingen, …);
  • Vlot omgaan met de standaard office programma’s en digitale kanalen. Je staat open voor digitale evoluties en mogelijkheden;
  • Je hebt een brede maatschappelijke kennis (lokale en regionale context, cultuur en media);
  • Samenwerken met diverse partners en een lokaal netwerk uitbouwen;
  • Een educatieve achtergrond of ervaring in het onderwijs is een pluspunt.

Wat bieden we jou?    

  • Halftijds contract van onbepaalde duur.      
  • Kansen tot opleiding en ontwikkeling om verder te groeien.     
  • Collega worden in een deskundig, enthousiast en gemotiveerd zorgteam.    
  • Verloning volgens diploma en ervaring. Voor de berekening van het salaris kunnen de jaren anciënniteit in de openbare sector en privé-sector (indien relevant) in rekening gebracht worden. 
  • Ruim aantal verlofdagen om de work-life balans in evenwicht te houden.
  • Vakantiegeld en eindejaarstoelage, tweede pensioenpijler (5% werkgeversbijdrage), hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques (6,5 euro per volle gewerkte dag), fietsvergoeding voor woon-werk verkeer. 
  • Mogelijkheid tot fietslease.    
  • Aanbod kinderopvang met uitgebreide openingsuren.

Interesse?

Neem deel aan de aanwervingsprocedure en dien ten laatste op 5 maart 2024 jouw kandidaatstelling met motivatiebrief, cv en kopie diploma in via stafmedewerker@oostrozebeke.be. Als je problemen ondervindt met het online solliciteren of je wenst nog meer info, dan kan je uiteraard contact met ons opnemen en kunnen we ondersteunen of desnoods een alternatief aanbieden om te solliciteren.

Meer info kan je nalezen in de bijlage.