Actief blijven in corona tijden

Door de toenemende verspreiding van het coronavirus worden publieke sportactiviteiten afgelast.

Ons sportcentrum “De Mandelmeersen” is gesloten en ook sporten in de openlucht kan niet meer in groep of met om het even wie.

Daarom zijn wij op zoek gegaan naar enkele alternatieven om jullie aan het sporten te houden.

Mag je nog sporten?

Nu de maatregelen tegen het coronavirus strenger worden, wordt ook sporten moeilijker. Thuis kan het nog en ook in de openlucht is het nog toegelaten. De regering raadt het zelfs aan. Sporten in de openlucht mag nog individueel  of in gezinsverband.  Het is wel belangrijk om minstens één meter afstand te houden en om hygiënische maatregelen te respecteren.

Dat betekent ook geen gebruik maken van openbare outdoor toestellen en niet sporten in een sportzaal. Maar! De lente komt eraan, de natuur lonkt.

Bind die loopschoenen dus gerust aan of maak een mooie wandeling of fietstocht in de frisse lucht. Dat is goed voor je lijf en je hoofd.

Enkele tips:

  1. Als je nu pas begint met sporten of bewegen, bouw het dan heel langzaam op.
  2. Beweeg, train of sport, maar kalm aan: niet intensief en niet te lang aan één stuk.
  3. Doe je normaal duurinspanningen? Kies dan nu voor intervalactiviteiten.
  4. Oefen wanneer het kan in de open lucht (buiten, tuin, koer, balkon…).
  5. Binnen sporten of bewegen is nog altijd veel beter dan niet bewegen.
  6. Sport nu bij voorkeur in je eentje (of beperk je tot je huisgenoten of 1 niet-huisgenoot).
  7. Kom je tijdens het sporten in de buurt van anderen, hou dan anderhalve meter afstand en doe geen high fives of handshakes.
  8. Doe niets samen in de marge van je sportactiviteit: niet samen met de auto naar de sportactiviteit, niet samen omkleden, …
  9. Raak alleen je eigen materiaal aan: gebruik je eigen drinkbus en handdoek, maar ook alleen persoonlijk sportmateriaal als een pallet, racket, bal, fiets, step, …
  10. Sport niet als je ziek bent, ook niet individueel. Onthoud ook dat je na koorts niet meteen weer mag sporten, maar nog evenveel dagen moet rusten als dat je koorts hebt gehad. Na  bv. 3 dagen koorts begin je dus pas op dag 7 weer te sporten.

Blijf bewegen en sporten dus, maar laat je niet verleiden plots intensievere dingen te gaan doen. Als je het volgens deze richtlijnen doet, zal het je weerstand ten goede komen en ben je weer wat beter gewapend tegen het coronavirus.

Meer info:

Thuis bewegen

Ben je op zoek naar manieren om thuis te bewegen?

Geen probleem! Want zelfs thuis zijn 10 000 stappen zeker haalbaar. Las dagelijks zeker enkele beweegpauzes in en zoek mogelijkheden om actief te zijn. Er zijn er meer dan je denkt! Zet de muziek luid en dans of poets samen met je kinderen, loop een keer meer de trap op of doe de boodschappen in deze periode te voet of met de fiets.

Lenka van FitAttack helpt je graag met enkele filmpjes:

Op de website van 1000 stappen vind je zeker ook enkele tips!

Blijf ook gezond eten. Dat is belangrijk om je weerstand te houden.

Je kan je kinderen eventueel wel extra vitamine D geven, maar die kan je ook terugvinden in je tuin. Profiteer dus extra van de voorjaarszon.

Vriendendiensten

Je kan ook hulp bieden aan risicogroepen die momenteel in isolement geraken. Dit kan door inkopen te doen, telefonisch een babbel te slaan of voor eten te zorgen.

Check eens hoe het zit met de buren en mensen die alleen wonen.

In deze tijden is de smartphone het ideale middel om in contact te blijven. Organiseer eens een video call met een vriendengroep of familie.

Meer info hierover vind je via #oostrozebekehelpt

Zorg goed voor jezelf en voor elkaar. Samen overwinnen we makkelijker deze periode!