Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden aan uw gemeente.
Voorwaarden
U verhuist effectief naar het buitenland.
Procedure
Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden bij de dienst Burgerzaken van uw gemeente. U doet dit ten laatste de dag voor uw vertrek naar het buitenland.
- De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
- Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
- Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.
Na de aangifte ontvangt u een document waarmee u zich op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.
Als u nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.
Wat meebrengen
- adres in het buitenland
- identiteitskaart van elk lid van het gezin boven de 12 jaar
- bijbehorende puk- en pincode.
Meer info
De Vlaamse overheid erkent de stichting 'Vlamingen in de Wereld' als een belangrijk aanspreekpunt voor Vlamingen die een langdurig verblijf in het buitenland plannen. De stichting wil vertrekkende landgenoten zo goed mogelijk begeleiden bij hun buitenlandse plannen. Neem daarom zeker een kijkje op de website www.viw.be.