Oostrozebeke 2020

Dat er iets schort aan de inrichting van het centrum van onze gemeente is een open deur intrappen. Auto’s rijden te snel, de fietser verdient beter, het oversteken van de weg is voor niemand een pretje, de kerkomgeving is geen aangename ontmoetingplek en vrachtwagens… die rijden nog te vaak door het centrum van onze gemeente. Kortom: geen ideale situatie dus.

Toch werden de voorbije jaren belangrijke stappen gezet in de goede richting. De expresweg als omleiding voor vrachtwagens is al een tijdje een feit. Langsheen de Meulebekesteenweg, de Tieltsteenweg en de Hoogleenstraat liggen veilige fietspaden. Maar de herinrichting van de doortocht tussen de Dalakkerstraat en Ettingen wordt de absolute kers op de taart. Daarna komt de aanleg van veilige fietspaden richting Wielsbeke en Ingelmunster aan bod.

Het definitieve plan voor de herinrichting is klaar.

Hoe ons centrum er in 2020 uitziet kan je hier zien in een korte film.

Ons centrum in 2020 from O2 on Vimeo.

Daar gaan we voor!

• Brede voetpaden met plaats voor enkele terrasjes.

• Minder beton, meer groen en een nieuwe ontmoetingsplek voor de Oostrozebekenaar.

• Parking bij de handelszaken. Zij zorgen voor leven in het centrum. Voldoende parkeermogelijkheid betekent tevreden klanten én winkeliers.

• Comfortabele en veilige fietspaden en dito oversteekplaatsen.

• Vrachtwagens die instaan voor lokale levering zijn welkom. Wie niet in Oostrozebeke moet zijn, hoort thuis op de expresweg.

• Snelheidsduivels hebben geen plaats op de openbare weg.

• Onze schoolomgeving verdient een extra veilige inrichting.

De plannen

Het plan (1.9 MB)kun je nakijken

Enkel sfeerbeelden voor in de toekomst

Een veilige schoolomgeving

Oostrozebeke_doortocht_3D-simulatie_schoolomgeving_27102017_def
Klik om te vergroten

Kerkomgeving wordt ontmoetingsplek

Oostrozebeke_doortocht_3D-simulatie_kerkomgeving_27012017_def
Klik om te vergroten

Zicht op kruispunt Ettingen

Oostrozebeke_doortocht_3D-simulatie_Ettingen_27102017_def
Klik om te vergroten

Kruispunt Hoogstraat - Markt - Stationsstraat wordt bijgestuurd

Begin november 2017 wordt gestart met een aanpassing van het kruispunt Hoogstraat - Markt - Stationsstraat. Eerder verdwenen de verkeerslichten al. Dit zorgde alvast voor een betere doorstroming van het verkeer.

De veiligheid van de voetganger en de fietser op dit kruispunt kan echter beter. In afwachting van de definitieve inrichting werd daarom beslist een aantal aanpassingen uit te voeren die nog meer de definitieve herinrichting benaderen.

WW1701_3 OMLEIDING PLATEAU-1-500
Klik om te vergroten

Een laatste test voor de Markt tussen Wielsbekestraat en Kerkstraat

De verschillende handelaars in de Kerkstraat zijn erg begaan met de rijrichting op de Markt tussen de Wielsbekestraat en Kerkstraat. Is het voor de bereikbaarheid van hun zaken beter om auto’s vanuit de Wielsbekestraat ter hoogte van de dag­bladhandel richting de Kerkstraat toe te laten rijden? Of is het beter om de rijrichting om te keren?

Ook hier geldt het principe ‘the proof of the pudding is in the eating’. In overleg met de betrokken handelaars van de Kerkstraat heeft het gemeentebestuur beslist om de huidige rijrichting ter hoogte van de Markt tussen de Wielsbekestraat en Kerkstraat (tussen de dagbladhandel en de fietsenzaak) van 15 november 2017 tot 15 februari 2018 om te keren. Nadien volgt een evaluatie en wordt de definitieve knoop doorgehakt.

WW1701_3 VO-07 ONTWERP+RIJRICHTING
Klik om te vergroten

Bekijk alle werkzaamheden